آشنایی با مولتی‌کالر در نقاشی ساختمان

رنگ مولتی‌کالر رنگی است که پس از اجرا، چندین رنگ به صورت مجزا در آن دیده می‌شود. در واقع یک رنگ  زمینه بوده و چند رنگ دیگر به صورت رگه‌های مختلف است.

رنگ‌ مولتی‌کالر دارای ویژگی‌های خاص هست که این رنگ را از رنگ‌های دیگر متمایز کرده و به آن اولویت داده است.

فوق‌العاده تزئینی‌ و در طرح‌های متنوع و رنگ‌های مختلف موجود است. با توجه به فرمولاسیون خاص، امکان ساخت رنگ‌های متنوع و منطبق با هر سلیقه برای ایجاد سطوحی زیبا و چشم‌نواز در بیش از 40 ترام گوناگون را در نقاشی ساختمان فراهم می‌کند. این رنگ‌ها بسیار شیک، مدرن و دارای تنوع رنگ روز و محبوب اروپاست.

قابل اجرا بر روی تمامی سطوح‌ است. رنگ‌ مولتی‌کالر دکوراتیو بوده و یک لایه فیلم نازک بر روی سطوح ایجاد می‌نماید و بسیار مناسب برای سطوح گچ، سیمان، بتون، آهن، آلومینیوم، چوب، رنگ، سنگ، شیشه، کاشی،، پلاستیک، رنگ روغن، کنتیکس و ....است.

بافت ویژه این رنگ و مات و کم‌جلا بودن آن، مشکلاتی از قبیل موج و خرابی سطح زیر کار را در خود محو می‌کند.   ادامه مطلب ...

آموزش مراحل رنگ‌آمیزی خانه

 

 

1 -‌ انتخاب رنگ مناسب:
انتخاب رنگ برای نقاشی ساختمان نخستین قسمت از کاری است که شما باید انجام بدهید و برای آن باید باا انواع خواص رنگ‌ها تا حدی آشنا باشید. گاهی اوقات بعضی‌ها برای رنگ‌آمیزی خانه  از سلیقه‌های شخصی یاا مدهای روز استفاده می‌کنند در حالی که بازی با رنگ‌ها اگر از روی آگاهی نباشد فرد را در دراز‌مدت با مشکلاتت عمده‌ای مواجه خواهد کرد. در ایران، رنگ‌های سفید، توسی، آبی، استخوانی بیشترین استفاده را در رنگ‌آمیزی خانه داشته و دارند، اما به تازگی مردم به سمت رنگ‌های خاص‌تری همچون، صورتی، زرد، قرمز، نارنجی وو زردچوبه‌ای هم کشیده شده‌اند که بیشتر مربوط به تاثیر فرهنگی از آداب منزل‌داری کشورهای دیگر است. با اینن همه، این رنگ‌ها به صورت واحد در خانه‌ها کار نمی‌شوند بلکه اغلب در کنار یک رنگ از چند رنگ دیگر هم استفاده می‌شود تا تضاد یا همانندی‌اش سبب جلب توجه شود. نکته اساسی اینجاست که باید به چیدمان خانه، دکوراسیون، رنگ مبل‌ها، اندازه اتاق‌ها و ارتفاع سقف‌ها بیش از هر چیز دیگری توجه شود، مد به تنهایی کارساز نیست! علاوه بر این‌ها رنگ‌ها بر روح و روان ما اثر می‌گذارند و اگر در دراز‌مدت در پرتو رنگی خاص باشیم روحیاتمان به سمت انرژی‌های نهانی آن رنگ متمایل خواهد شد. رنگ‌ها اثرات درمانی نیز دارند که به نظر نگارنده معرفی اجمالی آن‌ها در اینجا می‌تواند در انتخاب یک رنگ خوب برای خواننده اثر گذار باشد. جعفر رضی‌پور، فوق‌لیسانس نقاشی و هنردرمانگر مدارس استثنایی تهران، بعضی از خواص رنگ‌ها را در نقاشیی ساختمان این‌گونه برمی‌شمرد:

رنگ سفید
رنگ سفید در بنیه تمامی طیف‌ها نهفته و موجود است. رنگ سفید متظاهر‌کننده احساسات‌ نبوغ وو استعدادهای بالقوه فرد بوده و رنگی است که نبوغ و توانایی‌های فرد را تقویت کرده و برای تمامی بنیه رنگ‌ها مناسب تشخیص داده می‌شود. اگر می‌خواهید رنگ آمیزی خانه شما در درمان عوارض روحی و جسمی‌تانن موثر باشد، پیشنهاد ما این است که بهتر است با رنگ سفید کار خود را شروع کنید و با این رنگ نیز کار خود راا پایان بدهید.
رنگ قرمز یا سرخ
رنگ سرخ بی‌نهایت روح افزا و جان بخش است. زمانی که در مکانی با این رنگ قرار می‌گیریم، احساسات ماا غلیان می‌یابند و آماده بروز آن‌ها در شیوه‌ها و شکل‌های متفاوت هستیم شاید به همین خاطر است که از این رنگ در طراحی سالن‌های تئاتر، موسیقی و سینما بهره می‌برند، اما اگر رنگ قرمز بیش از حد معمول و به دور از تضاد رنگی با سایر رنگ‌ها مورد‌استفاده قرار گیرد منجر به ناملایمات احساسی و افسردگی‌های ناپایدار می‌شود. 
به طور خلاصه رنگ قرمز، باعث می‌شود که حرارت و دمای بدن انسان بیشتر شود و گردش خون و جریان آن راا سریعتر می‌سازد و برای افرادی که دارای فشار خون پایینی هستند مفید است. برای تحریک اشتها، استفاده از این رنگ در آشپزخانه‌ها توصیه می‌شود.

رنگ نارنجی
این رنگ با مشخصه بسیار شاخص و ساده خود، سمبل نشاط و شادمانی و از طرفی نشانه دانش و آگاهیی است. این رنگ احساسات اجتماعی بودن و شدت را افزایش داده و فعالیت‌های اجتماعی را در افراد قوت می‌بخشد.
موثرترین بخش بدن انسان، سیستم عضلانی و ماهیچه‌های انسان است که به سرعت از این رنگ تاثیرر می‌پذیرد و به همین دلیل می‌توانید از آن در رنگ‌آمیزی اتاق نوجوانان و یا استخرهای خانگی بهره ببرید. بیاد داشته باشید که استفاده افراطی از رنگ نارنجی سبب نامتعادلی و ناهماهنگی در سیستم عصبی افراد می‌شود و به همین دلیل توصیه می‌شود که این رنگ به همراه رنگ سبز یا آبی استفاده شود.
در ضمن ناراحتی و افسردگی‌های شدید نیز می‌توانند به وسیله رنگ نارنجی درمان شوند؛ برای رفع بیماری‌ها وو ناملایمات گذرا در سیستم گوارشی نیز استفاده از رنگ نارنجی مفید است. 
رنگ‌سبز
رنگ‌سبز از جمله رنگ‌هایی است که در جهان بیش از بقیه‌رنگ‌ها دیده می‌شود. رنگ سبز حالت آرامبخشیی دارد و به عنوان سمبل شفقت و مهربانی و متعادل بودن روح و روان و رفتار به شمار می‌رود. رنگ سبز روشن که به طیف نوری آبی نزدیک‌تر است، در بسیاری از درمان‌ها مفید واقع می‌شود و بهترین رنگ برای درمان دردها محسوب می‌شود. کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند که اگر جامعه‌ای بیشتر به این رنگ گرایش داشته باشد، از آرامش و ثبات بهتری برخوردار است. توصیه ما درباره نمای ساختمان شما، استفاده از رنگ سبز برای در و پنجره‌ها یا سقف‌های شیروانی است.

رنگ آبی
رنگ آبی حالت خنک‌کنندگی سیستم انرژی را دارد و به طور کلی رنگی است که حالت آرام‌بخشی وو استراحت‌دهندگی را دارد. این رنگ در انتظام بخشی سیستم تنفسی نیز مفید واقع می‌شود. از طرفی رنگ آبی باعث می‌شود که فشار خون بالا کاهش یابد و در رفع ناراحتی‌ها و بیماری‌های گلو و حنجره نیز مفید واقع می‌شود. 
استفاده از رنگ آبی در کنار رنگ‌های گرم باعث می‌شود که احساسات هنری – فکری فرد افزایش یابد و منبعع مربوط به آن به طرز بسیار وسیعی به حرکت در آید. معمولا در ایران این رنگ را برای اتاق‌خواب به کار می‌برند که استفاده به جا و منطقی می‌نماید.
رنگ صورتی
رنگ صورتی در نقاشی ساختمان  مطمئن‌ترین و مناسب‌ترین رنگی است که می‌تواند با انرژی خود، احساساتت مربوط به مهربانی، صراحت، عشق، اعتماد و ایمان را تقویت می‌کند. به طور خلاصه رنگ‌صورتی در رفع کدورت،، ناراحتی‌های عصبی، خشم، آرامش بسیار مفید بوده و حالت موثری دارد. این رنگ می‌تواند به درد اتاق دختر شما نیز بخورد، چرا که علاقه دختران به این رنگ اظهر من الشمس است.
کلید زندگی با رنگ‌ها
اگر شما احساس می‌کنید که در خانه تعادل کافی برای لذت بردن از روزمرگی زندگی را ندارید باید برای تغییرر رنگ خانه‌تان فکری بکنید. مشاوره گرفتن از یک طراح و یا یک دکوراتور با تجربه می‌تواند در این راه بیش از پیش به شما یاری رساند چرا که در حقیقت یک طراح داخلی یا یک دکوراتور در این حوزه به مردم کمک می‌کند تا نیاز خود به رنگ‌های خاص را بفهمند و به آنان یاد می‌دهد که چگونه می‌توانند از این رنگ‌ها در زندگی روزمره خود استفاده کنند تا طعم حضور در فضای آرامش‌بخش زندگی را دریابند. 
حتی کارفرمایان نیز می‌توانند از تنوع رنگی و خواص رنگ‌ها در تولید بیشتر و بازده کاری در محیط کارشان بهرهه گیرند. بر‌اساس یک تحقیق انجام گرفته در طراحی محیط کار کارگران در یک کارخانه در تهران از رنگ‌های شاد و مناسب استفاده شد و مشخص شد که استفاده از رنگ‌های شاد و انرژی بخش در محیط کار نقش مضاعفی در تولید و کیفیت محصولات کارخانه داشته است. 

ادامه مطلب ...

رعایت چند نکته برای تداوم ماندکاری نقاشی ساختمان

 

وسایل منزل را با فاصله از دیوارها پس از نقاشی ساختمان قرار دهید و بچینید تا پس از گذشت مدتی لک یا اثری بر روی دیوار از خود بجا نزارند و باعث خرابی و زشت  شدن رنگ دیوار نشوند. 

هنگام نقاشی ساختمان با رنگ بلکا در نظر داشته باشید که دیگر امکان تمیز کردن دیوارها وجود ندارد زیرا امکان خیس شدن دیوار پس از اجرای رنگ بلکا امکان پذیر نیست.

در صورت استفاده از رنگ روغنی تک رنگ پس از آویزان بودن قاب عکس یا لوح تقدیر روی دیوار، جای قاب روی دیوار پس مدتی می ماند و اگر شما مایل باشید قاب دیگری را جایگزین قاب فعلی کنید، اگر قاب قبلی بزرگتر باشد، ممکن است در زیر آن نمای بدی داشته باشد.

ادامه مطلب در سایت نقاشی پایتخت